Psychopati za volantem.
10. září 2020 začne soud s člověkem, který před rokem při zběsilé jízdě zabil v protisměru jedoucího našeho elitního zpravodajce generála Milana Jakubů. Maximální trest je v tomto případě 6 let
Důvodem naprosto zbytečné smrti byla rychlost 150 km/hod, s níž se řítil řidič sportovního auta navíc se spolujezdcem ve věku 12 let. V této rychlosti vletěl do protisměru, kde zabil člověka a vážně zranil jeho manželku.
V rámci své praxe soudního znalce a lékaře, stanovujícího výšku odškodnění trvalých následků úrazu, slýchávám bohužel až příliš často podobné scénáře od lidí, kteří se k vyšetření dostaví buď o berlích nebo na invalidním vozíku, případně nejsou schopni ani elementární komunikace pro vážné poranění mozku. V soudní síni pak na lavici sedí obžalovaný s hlavou v dlaních, projevující buď hranou či upřímnou lítost. Bohužel, pozdní a k ničemu.
Kvalita našich cest je pověstná. Vyjeté kolejnice přetížených nákladních aut, v nichž zůstává voda, výmoly, které řidiče překvapí a na které reaguje prudkým stočením volantu ve snaze uchránit tlumiče atd. Vedle těchto „zevních“ okolností, které by bohatě stačily k naplnění kolonek o počtu nehod, v nichž je řidič sice vinen, ale ne tak úplně, jsou i příčiny způsobené jen „lidským faktorem“. Nezvládnutelná agrese, pocit, že moje auto prostě musí jet rychleji, než ti šneci přede mnou, předjíždění v kolonách, kde jedinec v konečném důsledku „ušetří“ několik desítek vteřin za cenu ohrožování těch zběsile brzdících v protisměru apod.
Řečeno jinak, při každé cestě autem je jistá pravděpodobnost, že je to naše cesta poslední a to nikoli naší vinou. Nelze nejspíše exaktně stanovit, kolik podobných nehod, které stojí lidské životy, jsou zaviněny popsanou agresí za volantem, nicméně toto procento nebude malé. Je třeba vzít v úvahu i to, že nejde pouze o zmařený život člověka, ale současně i výraznou tragédii v rodině pozůstalých, mnohdy i sociální propad, pakliže byl nešťastník živitelem manželky a dětí. Vždy je na místě otázka, jestli ten sešlápnutý pedál stál za to.
Řešení je složité, ale existuje. Vzhledem k počtu kamer a dalších možností lze vytipovat jedince, který se v okamžiku usednutí za volant mění v psychopata, který si potřebuje agresí ve svém silném dokazovat svou převahu nad plebsem. Psychologické testy mohou odhalit sklony k podobnému jednání a při prvním přestupku jednoduše odebrat řidičák. Jistě to bude předmětem soudních sporů, protestů atd. , ale na druhé straně to sníží onu kolonku s černým křížkem. Mám za to, že lidský život stojí za to, aby jako protiváha zmizel z cest šílenec, který se řítí do nepřehledné otáčky 150 km v hodině.
Včera jsem narazil ještě na horšího psychopata. Šoural se po rychlostní silnici rychlostí 50 – 60 km/hod. Za ním (a za mnou) pěkná kolona, protože předjet jej nešlo, v opačném směru toho jezdilo dost. Kamioňák (za námi) marně troubil jak na lesy. Šourálek to šněroval od středové čáry ke krajnici, v obci, kde je radar, to pro jistotu vzal asi tak slabší třicítkou. A teď si představte, že po několika kilometrech někomu dojde trpělivost a pokusí se předjet. A neodhadne to. Před několik dny se podobně řítil turista z Polska. Chápu, že se chtěl pokochat krajinou, přesto jsem na něho… Číst vice »
Takové opaky závodníků jsem si pojmenoval „mašinfíra“ 😀. Protože za ním jedou jeho vagonky a on jede v čele vláčku.
Každý den potkávám po cestě do práce (nebo z práce) alespoň jednoho. Ráno je to o to pikantnější, když vyrazím o chvíli později. To se několik vagonků za mnou snaží předjet celou soupravu 😀 a to je potom peklo !
Dobrý den, psychologické testy bohatého složení mě taky už mnohokrát napadly a naprosto bych tomu fandil. Na druhou stranu je tu jeden drobný problémek… Pakliže by ty testy měly výpovědní hodnotu a skutečně by bylo možno na jejich základě řidičák neudělit/neobnovit, vezměte si, jaká rána by to byla pro ty nenažrance ve špičkách automobilového průmyslu a s ním spojených komodit. Vždyť by ty silnice napůl zely prázdnotou, a to nejsem cynik. Kdo by kupoval všechna ta auta, každoroční pneumatiky, pojištění, ručení, benzín a všechny ty věci kolem tvořící součást onoho gigantického průmyslu? Nedělám si sebemenší iluze, že by tu ti… Číst vice »
Ano, to je ten žádoucí a nutný každoroční ekonomický růst který nás posouvá k světlým zítřkům
Nemyslím si, že by vyřazení 1-2% magorů nějak zásadně ovlivnilo automobilový průmysl. Navíc by ti zbylí zjistili, že se s nimi nikdo moc nepárá a možná by zklidnili hormon, protože sebrat jim autíčko a nutnost si pořídit šoféra… A mnoho těch, kteří se bojí na cesty, by naopak třeba vyjelo….
Nevím jak dnes, ale před nějakým rokem byly ve Švýcarsku nějaké psychologické testy povinné, jak mi prozradila známá, jejíž dcera se s velkou bázní na získání řidičáku chystala.
Problém je i jinde – tuhle chytili už asi po patnácté chlapa, který měl zákaz řízení. Další zákaz – a stejně pojede.
A obávám se, že těch magorů je víc než 1-2%, dle vlastních zkušeností.