Správce E-shopu, aneb úsměvná škola života
Covid změnil mnohé. U mě to, že z cestovního ruchu jsem se stal správcem jednoho zaběhnutého e-shopu. A je neuvěřitelné, co se dá vše prožít.
Abych to upřesnil. Tomu českému shopu jsem přeložil vše do němčiny, starám se o odborné články v němčině, překládám do němčiny nové produkty, vytvářím v němčině aktuality, ale především dělám emailovou podporu zákazníkům z německy mluvících zemí. Podívejme se na některé úsměvné příhody.
Zákazník si objednal odposlech ukrytý v klíčence (podobnou technikou se ten eshop zabývá). Zaplatil kartou, ale platba neprošla. To se stává. Některé banky to u nějaké karty neumožňují, nebo je potřeba povolit internetové platby apod. Tak píši zákazníkovi ať to zkusí znova a použije jinou kartu, případně může zvolit bankovní převod nebo doručení na dobírku. Odpověď: „To bohužel nejde. Manželka mi na to přišla a zablokovala mi všechny karty“. Navrhuji ať si to tedy objedná nějaký jeho známý, že se s ním jistě nějak vyrovná. Odpověď: „Ne. To je konec. Manželka se dozvěděla všechno. A je konec. Totální konec. Rozvod.“ Tím jsme skončili.
Pán si objednal kameru ukrytou v kouřovém čidle s dodáním na dobírku (pro neznalé – to je platba doručovateli při převzetí). Do poznámky připsal: „Pokud nebude nikdo doma, můžete zanechat ve schránce.“
Paní si objednala fotopast a připlatila si 25 Euro za expresní doručení do druhého dne. Zaplatila kartou a platba neprošla, na což jí systém vždy automaticky upozorní. Po dvou dnech jsem od ní dostal mail, ať objednávku zruším, protože zboží jí nedorazilo.
Němec mající velmi exotické arabské jméno si objednal zboží s platbou převodem. Když jsem mu po týdnu poslal mail, že peníze nepřišly, ať napíše jestli to tedy chce a kdy zaplatí, nebo zda to máme stornovat, tak mi napsal němčinou asi na mé úrovni, když jsem se jí učil první dva měsíce ve třetí třídě, zhruba toto: „Ne zájem. Nechtít. Vy Fake firma.“ Tak jsem mu odpověděl, že tedy objednávku ruším, ale že podle jeho úrovně němčiny si taky myslím že on je Fake Němec. Již se neozval.
Jiný s podobným exotickým jménem si koupil kamerku někde u konkurence. My máme kamerku stejnou, navíc s klipen na přichycení a levnější než ta konkurence. Naprosto vážně mi napsal seriozní mail, že nabízí výměnu té kamerky kus za kus. Holt tito noví Evropané mají zjevně také nové myšlení.
Kapitolou samou pro sebe jsou důchodci, kteří si nemají s kým popovídat. To je jako podat prst a chytají celou ruku. Když jim jednou mailem odborně pomůžete a ono se jim zařízení podaří zprovoznit, jsou moc vděční a už se jich nezbavíte. Tak mi jeden pán píše zhruba 1x týdně, jak mu dnes spadnul mobil na displej notebooka a má teď černé šmouhy, jindy že dnes u něj byla dcera a snažili se zprovoznit některé další funkce kamery, týden před tím, že se šéfovým počítačem to funguje líp, ten jeho je pomalejší, ale šéfův používat nesmí … Nikdy nezapomene na konec dodat, že další zpravodajství bude následovat.
Jiný starší jedinec nemohl na svém počítači otevřít zvukový .wav soubor, který si stáhnul z diktafonu. Klikal na něj ostošest ale měl asi přidružený špatný program. Polopaticky jsem mu vysvětlil jak si spustit nějaký přehrávač a jak se v něm otevírá soubor uložený na disku. Nepochopil. Musel jsem mu vysvětlit jak se ukládá soubor na disk. Nepochopil. Musel jsem mu vysvětlit co je to disk. Trval na tom, že diktafon je vadný, protože soubor z něj nejde přehrát. Požádal jsem ho, ať mi ten soubor pošle mailem. To kupodivu zvládl. Soubor byl naprosto v pořádku, což jsem mu mailem sdělil. Nevěřil. Tak se mě zeptal co je na tom souboru nahráno. Když jsem mu to napsal, tak se odmlčel a od té doby jsem o něm již neslyšel.
Nejlepší jsou takoví ti, co chtějí malý přístroj s co nejdelší výdrží baterie. Několikrát týdně musíte vysvětlovat, že to je prostě proti fyzice. Buď větší baterie a delší výdrž, nebo malinká baterie, ale slabá výdrž. Text už mám uložený v počítači a jenom ho pomocí CTRL+C a CTRL+V do mailů kopíruji.
Školou života sebe jsou různé triky, jak vás tzv. podojit. Je neuvěřitelné, co lidé vymyslí a čeho jsou schopni.
Nejvynalézavější jsou studenti. A je poměrně velké procento z nich se k tomu sníží. Prodáváme tzv. studentské sety pro skrytou nápovědu. To je minikamera maskovaná třeba jako knoflík košile. Při zkoušce se stačí sklonit nad test a kamera přes mobil v kapse přenáší obraz pomocníkovi, který může sedět třeba v Austrálii. Ten si vyhledá správnou odpověď a nadiktuje ji. Mobil z kapsy pomocí indukční smyčky, která je pod košilí, přenáší zvuk do mikrosluchátek, která jsou zase ukryta v uších a naprosto neviditelná. Zkouška samozřejmě dopadne dobře. A když studenti zkoušku složí, tak zašlou set zpět s požadavkem vrácení peněz. Protože do 14dnů mohou odstoupit od kupní smlouvy na zboží zakoupené na internetu bez udání důvodu. Je smutné že je často i hodně nešetrně poškozený obal.
Dáma objednala dva úplně stejné diktafony. Platba převodem. Peníze nikdy nepřišly, po týdnu jsme objednávku stornovali. Ale po dvou měsících přišel od dámy mail, že z objednaných dvou diktafonů dorazil jen jeden a ať jí ten druhý urychleně zašleme.
Pán si objednal celou paletu digitálních dveřních kukátek. Asi 14 modelů v celkové ceně zhruba 1200 Euro. Všechny vyzkoušel, jedno kukátko za 80 Euro si nechal a všechna ostatní nám poslal zpět. A ještě požadoval úhradu svého poštovného.
Trik se zasláním dvou stejných přístrojů je ostatně častý. Objedná dva přístroje, jeden si nechá, druhý pošle zpět. Ze zákona má nárok i na vrácení zaplaceného poštovného. Tak měl vlastně dopravu zdarma, protože nárokuje i náklady na poštovné ze své strany.
Pán si objednal poměrně drahý detektor různých štěnic a skrytých kamer. Zřejmě si prohledal vše co potřeboval a za měsíc (tedy po lhůtě) nám ho zaslal zpět, že odstupuje od smlouvy a chce peníze. To jsme mu samozřejmě zamítli a přístroj mu opětovně poslali. Kupodivu ne hned, ale asi za další měsíc, nám přístroj opětovně poslal, že chce peníze a odstupuje od smlouvy. Tak jsem mu ho opět poslali zpět, že to opravdu nemá nárok. Za další měsíc se situace opakovala. Nezbylo mi, než mu napsat, že nemá nárok, ale že mu přístroj opětovně pošleme až poté, co nám převede poštovné. A dal jsem mu lhůtu 3 neděle, poté jsem ho upozornil, že mu budeme účtovat skladné. Už se neozval. My ale bohužel musíme být připraveni na právníka a dobře dva roky nám ten přístroj bude strašit na poličce. Opětovně prodat ho nesmíme, protože není naším majetkem. Není to tedy tak, že jsme vlastně vydělali.
Ale aby to nebyli jen ty špatné stránky. Občas přijde milý děkovný mail. Stále častěji vidím, že někdo objednal znova a někdo dokonce třeba již popáté. A někdo napíše, že se moc omlouvá, že si ten přístroj představoval jinak, jestli by nám ho mohl vrátit s 50% slevou. Tomu samozřejmě vracíme s úsměvem cenu plnou.
Fake Němec pobavil 🙂 A všechny ty zkušenosti… každopádně fajn služba – tyhle e-shopy, sice jsem dost konzerva, tak využívám jen příležitostně, ale vlastně mám jako zákazník samé dobré zkušenosti. Něco vrátit mě zatím nenapadlo, třeba knihu po přečtení 🙂
Vidím, že vyčůranost není jen vlastnost, typická pro Čechy…..
Já vytáhl samozřejmě jen zajímavé případy. Těch vratek je do 10% a těch vyčúránků z toho tak čtvrtina. Takže celkově je to optimismus a pohoda.
Děkuju, početl jsem si, pobavil se, ba našel tam i několik šikovných fíglů, jichž bych leckdy mohl využít (čtěmež zneužít).
Ale kašlu na to, dělat to nebudu – na to jsem příliš čestným.
🤠
(Anebo línej…)
😄