Pražští radní chtějí být úspěšní, ale nevědí jak na to
Skoro všude se nakreslily cyklopruhy a tím se zúžily pruhy pro auta. Na mnoha silnicích by ale po takovém pruhu jel jen cyklista-sebevrah. Boj za zelenou Prahu má stát další desítky miliard.
Jenže teď přišli s něčím opačným. Nejprve zvedli parkovné na záchytných parkovištích a to dost drasticky. Momentálně podle lokality od zadara (aby se neřeklo) po 50 až 100 Kč na den. Pamatuji doby, kdy to stálo korun 10 a není to tak dávno. Upřímně řečeno, pokud to mám z okraje Prahy do centra 10 km a potřebuji jenom něco krátce vyřídit, tak zaplatím za benzín 40 Kč a k tomu třeba 20 Kč parkovné na hodinku a mám to levnější a pohodlnější. Ale budiž, rozhodli.
Teď přišli naši milí radní na to, že Dopravní podnik je velmi dotován. To mají pravdu, to víme už asi 30 let. Tak nelenili a zdražili jízdné. Ale pozor, pouze jednotlivé! Voličům se na chleba přeci sahat nesmí. Takže cena předplacenek zůstala. Například měsíční pro rezidenta stojí 550 Kč, a to už taky hodně dlouho. Porovnejte to s třídenní, která stojí nově 330 Kč. Ten nepoměr musí trknout každého.
Jedinou možnou cestou, jak trochu zalepit díru ve financování Dopravního podniku, je zvýšit cenu dlouhodobých předplacenek. Jenže to bolí a nebyli by voliči.
Na začátku tisíciletí stála roční jízdenka 3800 Kč. Dnes 3650. A odhadem si roční jízdenku pořizuje asi 400 000 Pražanů. Pokud bychom za těch 20 let jen promítli inflaci, měla by dnes stát roční jízdenka 5880 Kč. Při 400 000 předplacenkářů jsem na sumě (5880 – 3650)x400000 = 892 000 000. Rozpočet DP Prahy je asi 20 miliard. Není to úplně zanedbatelná suma.
A teď se podívejme na důsledky. Ty jednotlivé jízdenky (a jedno- a třídenní) jsou jasně cíleny na turisty. Ať cálují! Jenže turisty jaksi vyhnal coronavirus a zatím se sem nijak nehrnou. Naopak krámky, bary, hospůdky i hotely v centru Prahy momentálně o víkendech aspoň trochu drží nad vodou tuzemská klientela. A pokud si naši pražští radní myslí, že čtyřčlenná rodinka na jednodenním výletě do Prahy zaplatí 100 Kč parkovné + 4x 120 Kč za jednodenní jízdenky a ještě si nekoupila ani zmrzlinu, tak se asi dost mýlí. Zaříznou to poslední, co momentálně trochu drží podnikatele v cestovním ruchu nad vodou.
Přijde někdy doba osvícení? Proč si radní nezajedou třeba do Kodaně, která je pro své obyvatele a návštěvníky neuvěřitelně přátelská. Kde lide nepotřebují stavět na venkově domy a denně dojíždět do centra. Protože jejich město jim poskytuje vše – bezpečí jízdy na kolech, klidné parky bez hluku aut atd.
Tomáši, to se nedá porovnávat. Praha nemůže nikdy být cyklisticky přívětivá. Je to dáno kopcovitostí a dále historií. Pražské Staré město se prostě nepřestaví tak, aby tam vedly cyklostezky a nekolidovaly s pěšími. A ještě k tomu je nutno myslet na zásobování, když už se zakáže vjezd všem ostatním. Kodaň je rovina. U nás by prostě normální nesportovec po Praze používal tak maximálně elektrokolo se všemi negativy, co k tomu patří (dobíjecí stojany, krádeže…). Jinými slovy přírodu nepřepereš. Smiřme se s tím, že nemůže Praha mít vše (zde např. cyklistiku) jako jiná, moderní, rovná města se širokými bulváry a fůrou… Číst vice »
Jasně, že to nelze implementovat beze zbytku. Ale z toho, co píšeš, plyne jistá nepřívětivost vůči možnosti pohybu jak MHD, tak i na kolech. A nevidím ani zblo snahy to změnit. Opravdu si myslím, že auta do centra tak nějak nepatří a že by pro obyvatele a návštěvníky to bylo přínosné, aby nebyli nuceni žít vedle magistrály se 4 proudy pod oknem.