Když se chce, tak se dá stavět rychle
Jenže když se někdo bojí, tak na dálnice čekáme desítky let. Tady bude asi zakopaný pes.
Zaujal mě nový most přes dálnici D10 u Mladé Boleslavi, který si staví automobilka Škoda pro svou vlastní potřebu. Získání veškerých představebních povolení, posudků a razítek jí trvalo 1 rok. Opakuji – jeden rok – a připojuji tři vykřičníky. Nedaleko potřeboval stát na získání povolení pro podobný most celých 10 let.
Nemá cenu porovnávat jak dlouho je naplánován Pražský okruh, dálnice D3 nebo D1. Okruh u Běchovic, na který čeká půlka republiky jak na smilování boží, se topí v papírech už určitě deset let. A dříve jak v roce 2024 se stavět nezačne. Prý když půjde vše optimálně.
Tak jak se to automobilce podařilo? Uplácení úředníků? To se mi v případě této firmy nezdá. A museli by asi uplatit všechny možné aktivisty, aby žádný protest nepodali. To není možné. Ale proč úředníci tedy najednou jednali tak rychle? Víme přeci že např. již zmiňovaný úsek Pražského okruhu u Běchovic leží na úřadě (tuším jižních Čech) pro posouzení nějakých odvolání už měsíce. A všichni tak nějak automaticky počítají s tím, že to bude ještě měsíce trvat.
A tak mě napadá jediná věc. Úředník se prostě bojí rozhodnout. A jistí se všemi možnými posudky, dobrozdáními odborníků a asi i názory kolegů či podřízených a nadřízených. Co kdyby ho v budoucnu někdo obvinil z přijetí úplatku? Ano, tam dospělo naše protikorupční tažení.
Jenže když přijde soukromá firma a pověřený jednatel řekne: Rozhodněte klidně bez posudku, pokud ho nevyžaduje zákon, my vás určitě za nic žalovat nebudeme, tak to zjevně jde.
A možná že takto bylo i vypořádáno odvolání kdejakých ochránců broučků v severní Africe. Nevím.
Ale zodpovědní by si měli projít proces rozhodování úředníků v Mladé Boleslavi a zamyslet se nad tím, proč to nejde v jiných případech. A konečně už jednat.
👍