Prostě vyber, zaplať a vypadni….
Obyčejná lidskost se vytrvale vytrácí. Za chvíli bude tak malinká, že budeme potřebovat lupu, abychom ji našli.
Kousek od mého bytu je Flop. Není ani velký, ani úplně malý. Ale uprostřed velkého množství paneláků. Řetězec zaměřený na české potraviny. Chodím do něj často a tak nějak vždy dostanu to, co očekávám. V „krámu“ jsou všechny prodavačky velmi milé. Když něco chci, jsou příjemné a vyhoví mi. Vzhledem k tomu, že to mám pár kroků, jsem tam opravdu často. Takže mám celkem vychytané, jak fungují. Minimalizace nákladů je motto manažerů, využít lidskou sílu na maximum, bez ohledu na bytost a přání celé řady zákazníků.
Spousta zákaznic staršího věku, které dál nedojdou, to vidím u pokladny a jsem vždy trpělivý, chtěly by si popovídat a narušit svůj stereotyp stáří. Mnohé z nich mají zdravotní problémy, jsou samy a chybí jím lidské slovo, sdílení a ve stáří by jim ke štěstí stačilo již jen málo. Vždy vidím ty malé staré krámky, kde majitel znal téměř každou zákaznici a vždy s ní z lidských, a i profesionálních důvodů, alespoň trochu poklábosil. A k takovému klábosení se vždy přidali i jiní zákazníci. Prostě obchod, který byl jedním z center života komunity, jež se znala a s radostí vyhledávala příčinu, jak na místo zajít.
Dnes jdu do téměř neosobního krámu, kde se sice prodavačky snaží být příjemné, ale nápor povinností jim skutečnou lidskost znemožňuje. Když si s nimi babička chce povídat, dívají se na ní chápavým pohledem, ale zároveň netrpělivě, protože prostě musí doslova utéct a doplnit své určené zboží, než přijde další zákazník. Rozuměj, člověče, zkontrolovat svoje regály, běžet do skladu pro nutné zboží, připravit ho, vyvézt ho na krám, vybalit, upravit regál a zároveň hlídat, jestli náhodou není u kasy další zákazník, na kterého musí být příjemné. I mně se jedna z prodavaček líbí, má hřejivé oči, ale můj ostych a zároveň vědomí, že ihned musí běžet ke svým přiděleným regálům, mi brání s ní prohodit pár slov.
A to často běda, pokud se tam vyskytne někdo, kdo nerad čeká a nechápe, že ty ženy za svou směnu nemají kousínek času postát, občas někoho přehlédnou a ten musí chvilinku čekat. Já jsem téměř nikdy neviděl, že by ty ženy stály a jen tak klábosily mezi sebou. Ne, to by asi vytrvale neměly, ale občas? Přeci nejsou stroje, jsou lidské bytosti, které potřebují sociální kontakt, když má dítě problém, když je naštve manžel, když se prostě jen na chvíli potřebují uvolnit.
Ne, dnešní doba je zaměřená jen na zisk. Babičky si nepopovídají, a když to zkusí, za nimi je ve frontě hned někdo, kdo je celý netrpělivý a dává to hned najevo. Prodavačky mají pracovní činnost do puntíku nalajnovanou a nepřichází v úvahu, že by manažerské geniality připouštěly jakoukoli formu sociálního kontaktu. Prostě vyber, zaplať a vypadni….
Tak myslím, že viníkem jsou tak nějak všichni. Každý spěchá a nikdo nechce čekat ve frontě, až se ten sympatický pan na začátku fronty domluví rande s prodavačkou. Je to tak a je to všude. Přitom důvody spěchu jsou často vpravdě komické: „abych stihnula Ulici tady…“ Krásný víkend Jardo
Díky za blog. Zamyslela som sa. Tak nevieme, čo je za tým, možno je predavačka unavená, majú aj hmotnú zodpovednosť( ja som mala kasu i v banke a nie je to sranda), …strašia ju účty, čo musí zaplatiť…lebo každé prečo, má svoje preto a naopak.Každý zákazník tiež nie je asertívny a treba vidieť i druhú stranu mince. Aj keď sa zdá, že sa spolupatričnosť vytráca o to viacej ju možno treba posilňovať.
👍
Díky, Tomáši. Musím přiznat, že občas se zabývám tím, proč máte na blogu tolik nesmiřitelných kritiků. Těžko se mi to chápe, mně vždy Vaše články připadají velmi racionální.
Ty prodavačky jsou navíc pod supervizí, aby opravdu velou šichtu běhaly, neumím si představit, že některá z nich má třeba průjem a musí častěji….Občas se snažím, zejména v době vánoční nákupní pandemie, s tou pokladní prohodit pár slov, třeba přáním, ať jí ta šichta běží rychleji a popřeji klid u stromečku. Ty ženské si to zaslouží. A pak mám svůj krámek, lam chodím pro dobroty, sýry a skvělou šunku a jogurty. Pracují tam dvě dámy, už mne znají a je to takový páteční rituál, probreme pár věcí, občas zkusím na ně nějaký vtip. V bláhové naději, že jim to zpříjemní… Číst vice »
Díky, Tomáši. Také občas něco prohodím. Poslední dobou nejčastěji nějakou empatickou otázkou na téma: Máte kartičku, prosím 🙂
Jaroslave ano, souhlasím. Proto si vybírám malé osobní krámky, kde se na me smějí, všimnou si mého nového sestřihu, ci unavených očí. Člověčinu můžeme potkat i na, zastávce autobusu, nebo ve výtahu. Pojďme jí vstříc. Třeba úsměvem, nebo pozdravem. Mějte se krásně
Děkuji, paní Brigito. Moc hezký komentář!
S velkou radostí. Krásný víkend přeji
… A bude hůř. Ve věhlasné destinaci nás téměř vykopli z poloprázdné restaurace, když jsme si o půl třetí odpoledne chtěli dát „jen“ zákusek a kafe. Bude asi nutné si přeprogramovat hlavy a podobným šmejdům už nedávat příležitost: Necítím se dobře – odcházím.
:-), já už mám přeprogramováno
Kdysi si novi prichozi do Kanady stezovali, ze se prodavacky musi usmivat, neni to prece normalni, ale ony si mohou se zakazniky i povidat, zeptat se, jak se maji, co pejsek ktery ceka venku a ma tam u kazdeho obchodu/kavarny/restaurace i kadernictvi misku s vodou a i vetsi obchody se snazi zakazniky take bavit….zrejme zde nejaky rozdil v chovani bude. Nikdo jim nestoji za zadkem se stopkami v ruce, naopak, majitele vedi, ze zakaznik se vzdy vrati tam, kde je vitan. Jiste, vse je dnes drazsi, ale mame moznost vyjit, nebo vyjet 10 minut za mesto a nakoupit u tech,… Číst vice »
Děkuji Vám, Jara. Ano, lidskost, lidskost a zase lidskost.
Tohle mám. Jakmile se objeví na tváři obsluhy nelibost, zvedám se a v životě už nevkročím. Jen se bojím, že jim je to jedno.
Přesně, ale i to je součástí „přeprogramování“: Ať je mi to jedno taky (nejen v restauraci). Jde to ztuha. 🙂
Také se toho obávám. Doba…
Faktem je, ze i zde zanikaji male podniky, ktere nejsou schopne se „pokovidove“ dobe prizpusobit. Spousta lidi si nechava jidlo z restauraci dopravit domu = vetsinou jezdi na kolech a vydelaji si az 30 $ na hodinu – rika se jim „dasher“ – food delivery – DoorDash. Vidim je denne vsude, takze to urcite prosperuje.