Boj proti chudobě
Dne 11.března 2023 dostal boj proti chudobě v České republice novou dimenzi. Na Václavském náměstí se totiž konečně našel viník tristního stavu společnosti
Pokud chceme popsat nějaký jev, stav, situaci a to nejen ve vědě, ale i ve společnosti, je zcela zásadní vytvoření definice námi posuzovaného jevu. Jinak se snadno stane, že popis či rozhovor vyústí ve staré české přísloví „já o voze, ty o koze“.
Jak definovat chudobu či přímo bídu? Je docela možné, že miliardář, který vše vsadil na kryptoměny, bude po jejich pádu sedě v Lions klubu tvrdit, že se blíží hranici chudoby a totéž bude nejspíše tvrdit vesničan ze Somálska, kterému pošla poslední koza. I když jde o jisté hypotetické krajní možnosti, u obou lze předpokládat, že to myslí vážně.
Sociolog Daniel Prokop ve své knize Slepé skvrny definuje dvě vrstvy naší společnosti, jež jsou skutečně ohroženy chudobou, ty však na Václaváku včera jistě nebyly zastoupeny v oné míře, která by jim logicky příslušela.
Nikdo nezpochybňuje, že poslední rok je složitější než ty předešlé. Vysoké ceny potravin, splašená inflace, vysoké ceny energií a další faktory jistě vedou ke společenské nervozitě, která může mít rozličné projevy. Vše je potencováno nejen sdělovacími prostředky, ale především politiky, kterým nejde ani tak zdaleka o nápravu, jako o sběr politických bodů a popularity či zviditelnění, umožňující vstup do médií, kde mohou prohlašovat cokoli, třeba i lež, za kterou nesklidí všeobecné opovržení, ale naopak jásot davů.
Jsme na tom jako společnost bídně? Máme dostatek jídla a máme kde bydlet? Nechť si každý odpoví sám upřímně. Třeba kolik zná skutečných žebráků, kteří hladoví. Kdo zná někoho, kdo byl vyhozen z nájemního bytu, protože neměl na zaplacení. To jsou ty skutečné atributy bídy a nikoli populistické proklamace pochybných pouťových mámičů kdesi na tribuně pod ocasem.
Nicméně. Je docela možné, že demonstranti byli na místě oprávněně. Vedle materální bídy je ještě bída mravní, taková ta Biafra ducha. Projevuje se třeba tím, že je nám bližší agresor než jeho oběť. Že jsme schopni navzdory všemu si nalepit na bundu modifikaci hákového kříže v podobě písmena, jímž jsou označeny tanky, které střílejí na lidská obydlí.
Pakliže organizátoři měli na mysli tuto bídu, byla jejich demonstrace zcela oprávněná.
Vďaka za informácie, z našich správ o Vás skoro nič nevieme, čo sa u Vás deje.