Právo na platbu hotovostí jako svoboda? Nebo paranoia?

Vyhrocuje se u nás debata o tom, že právo na platbu hotovostí by mělo být zakotveno v Ústavě. Podtónem zní něco o omezování osobní svobody.

Tito zastánci hotovosti se bojí čeho? Já je nazývám jen paranoiky. Přitom paradoxně jsou to spíše ti, kteří brojí za EET (elektronická evidence tržeb), což jejich boji dává až komický rozměr.

Kdo okusil bezhotovostní platbu kartou, nebo mobilem či hodinkami bez zadávání PIN, asi už těžko bude dobrovolně tahat peníze z peněženky. Ta pohoda placení je prostě neoddiskutovatelná.

Mnohé hospody karetní platby odmítají. A hned se vyrojí moralisté, co říkají, že je to důsledek zrušení EET a hospodští chtějí jenom krást. Jenže tomu jaksi protiřečí fakt, že bezhotovostní platby odmítají i mnohé obchody. A tam určitě o nějakém okrádání státu řeč být nemůže. Jde totiž jen a jen o bankovní poplatky. Z každé tržby obchodník své bance odvádí určité procento (čím menší obrat, tím vyšší procento). A pak samozřejmě velké řetězce nemají s kartou problém, zatímco malý Franta v hospodě v Chotěhůlkách logicky ano.

Tady je prostor pro stát, pokud chce zařídit (neříkám nařídit) bezhotovostní platby, tak musí i bankám, a tady říkám nařídit, jednotné a mírné poplatky. Ostatně hotovostní tržba odvedená v bance stojí banku na zpracování určitě víc, než bezhotovostní platby přijaté terminálem. A to i v případě, že tržbu vložíte do vkladomatu.

A pak tu máme ty paranoiky, co radši nemají ani bankovní konto, protože se bojí počítačového podvodu. Ti vykřikují o právu na hotovost nejvíce. Hlavně ale dodávají, že díky bezhotovostním platbám bude stát fungovat jako velký bratr a bude mí o všem přehled.

To mají pravdu, ale pak by neměli ani vystrkovat nos na ulici, protože kdejaká kamera je může hned zaznamenat. Vše je to jen o tom, jak se s daty nakládá, kdo to hlídá a kdo to případně sankcionuje. Tento proces by v demokratické zemi neměl být problém.

Pokud se bojí, že by se stát dozvěděl o nějaké jejich nekalé transakci, tak pak je to přeci v pořádku. A pokud vše dělají legálně, tak ten jejich strach nechápu.

V případě obchodní transakce mezi dvěma sousedy, například platba za vajíčka, není problém to dnes vyřídit z telefonu převodem. A již brzy se dočkáme technologií typu, že se dva telefony prostě přiloží k sobě, plátce zadá jen sumu a bude vymalováno. A že stát bude vědět, že jsem od souseda koupil vajíčka? Ale účel platby přeci nebude nikde zadán. Ale tohle je vedlejší, ty paranoidní myšlenky rozebírat nemíním.

Představme si tedy plně bezhotovostní společnost. A někdo má nekalé úmysly a potřebuje provést „neviditelnou“ transakci. To přeci nebude problém. Tak jak se dnes různými způsoby perou peníze, tak se budou moci provádět černé převody v prostředí kryptoměn.

Jinými slovy bezhotovostní placení je pohodlné pro spotřebitele. Je i levnější pro banky (byť se teď tváří, že si za to musí nechat zaplatit). Boj proti němu je jako boj proti strojům na začátku průmyslové revoluce. Nebo je to jen zaslepenost. A nebo zase sbírání voličských bodů od těch jednodušších.

Loading

Subscribe
Upozornit na
guest

24 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Poštu do toho prosím netahejte. Díky české poště nejsme půl roku schopni vyřídit příspěvek na péči pro starou mámu. Všechno jen proto, že pošta nedoručuje jak má, nerespektuje povinnost vracet doručenky určené do vlastních rukou odesílateli, tudíž úřad registruje úřední dopis (který došel měsíc po odeslání) jako nedoručený! Reklamace nefungují, dopis směřovaný z Brna do Brna do vr jde přes 4, slovy čtyři pobočky. Doručovatelka na to s…, napíše adresát nezastižen aniž by vhodila lístek. Středisko doručovatelek má na starosti pracoviště na druhé straně Brna, které nemá s naší MČ nic společného. Asi tak k službám ČP pro seniory. Kdyby… Číst vice »

Tomáš Vodvářka
Admin
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Českou poštu jsem přestal využívat ze stejných důvodů. Doručení balíku je často takové, že jsem musel s lístkem ze schránky vystát na poště dalších 30 minut s číslem a čekat. Zásilkovna – v obci je Z box (vybírám i vkládám bez potíží), cena nižší, rychlost doručení do 2 dnů kamkoliv.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Taky službu pošty dávno nevyužívám. Ovšem problém je v tom, že veškeré úřední obsílky jdou tímto kanálem. Proto je lepší zřídit si i jako fyzická osoba datovou schránku. Akorát mámě je 93 let… To je přesně ten problém, který se snažím vysvětlit panu Flaškovi v souvislosti s bezhotovostní platbou.

Jiljí Záruba
1 rok před

Asi nejste sám. Za poslední dva týdny jsem byl shodou okolností nucen jít na „naši“ poštu, kde bývaly předtím vždy fronty (ve schránce lístek, přestože jsem byl v dobu vhození prokazatelně doma) a šel jsem okamžitě na řadu, v jednom případě svítilo moje číslo v okamžiku, kdy ze strojku vyjížděl papírek. Byl jsem tak zmaten, že jsem se kluka (!) za přepážkou ptal, jestli jsem tu správně. Podle toho bych soudil, že poštu už moc lidí nevyužívá (ta naše nebyla zrušena).

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Je jich málo? Nechal jsem si vytisknout „historii“ té zásilky. To pošta ze zákona musí. Zásilka prošla neuvěřitelným množstvím poboček, osob a rukou… Přičemž doručení (bez doručenky) proběhlo až za měsíc. Nebylo jediným pochybením chování konkrétní doručovatelky, jejíž jméno též ve výpisu figuruje. Takže nikoliv o lidech, ale o systému.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Nechytil. Byl jsem systémem nucen tuto službu využít, protože nebyla jiná možnost volby. Jak jsem jíž psal, roky sám služeb ČP nevyužívám. Jinak nechápu, proč zmiňujete jakési kňouráni? Využívám služeb zasilkovny nebo PPL a nemám vůbec žádný důvod jim cokoliv vytknout. Pokud o jejich službách někdo napíše, rád dám palec nahoru. Protože přesně případ Zasilkovny je pozitivní podnikatelský přístup soukromé firmy, vytvořené zdola a s ohledem na minimální náklady a využití volných kapacit malých privátních obchůdků a provozoven. Ta paní, co tohle vymyslela a rozjela, zaslouží uznání! Na rozdíl od zřizovatele a dobře zaplacených manažerů ČP. Hezký večer.

Tomáš Vodvářka
Admin
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Naprostý souhlas. Občas cosi prodávám na Aukro. Nabízejí systém Zásilkovna a Balíkovna. Ta první jede absolutně bez zádrhelů. Jednou jsem využil Balíkovnu. Šlo o dva balíčky s vydraženým zbožím. Po týdnu se oba příjemci ozvali, že nic. Pátral jsem po osudu (je to docela zážitek, než někoho seženete, s kým se dá o tom mluvit. Za 24 hodin jsem zjistil, že se oba nacházejí v jakémsi depu, kde o ně nikdo celý týden nejevil zájem. Po mnoha telefonátech a dvou návštěvách pošty se sepsáním písemné reklamace byly statečně doručeny. Vyjma 2×89,- Kč za „službu“, zhruba 3-5 4 hodiny aktivitiy a… Číst vice »

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Právě dnes ve zprávách na ČT další negativní zkušenosti s ČP v Č. Budějovicích. Zásilky běžně doručeny až po měsíci. To přeci není možné…

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Nikdy nekňourám. Tohle je diskuze a řeší se bohužel hlavně ty negativní věci, kterých je okolo nás plno. Pokud je něco pozitivní, stačí přeci dát palec nahoru a něco pochválit, ne? Což dělám, asi jste si nevšimla. Tohle je výměna negativních zkušeností. Věřte, člověk se rád poučí nejen ze svých přešlapů, ale i ze zkušenosti druhých. Asi tak. Pokud máte pocit, že tady brečíme, tak prosím, je to váš názor který já plně respektuji.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Tak lidi většinou řeší to co nefunguje, že… Vy to máte jinak?Pozitivní příspěvek od vás? Neexistuje. Predátor v sukních, jak o vás kdosi napsal. To sedí. 😊

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Mladší pohled, nenalháváte si něco? Posouzení bych radši nechal na těch mladých. Tady nikoho, kdo by znevažoval důstojnost druhých nevidím, snad s jedinou výjimkou😋, to musíte na FB do prověřených skupin. Na závěr dotaz, urážení oponentů osobními invektivami není znevažování důstojnosti? A buďte ráda, že mně tady máte, asi jsem poslední a jediný, kdo s vámi ještě diskutuje.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

Co říkám? Že bychom měli skončit. Diskuze zde samozřejmě funguje. Diskuze ovšem není napadání, výsměch a arogantní „doporučování“ co je chlapské a jižvšeho možného… Dokud jste konstatovala jen svoje vidění, bylo to fajn. O empatii vůbec nemluvte, nevíte co to je. Pěkný víkend.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před
Reply to  Jiří Konrád

👌😀

Lumír Hrabovský
Lumír Hrabovský
1 rok před

Je mi 61, asi 40 let pracuju v oblasti informačních technologií a problém vidím ve spolehlivosti. Ve hře je systém banky, přenos dat a software obchodníka. Každá z těchto položek může selhat. Platím kartou, ale snažím se mít u sebe dost peněz na hotovostní platbu.

Jiljí Záruba
1 rok před

Zase by měl něco zařizovat stát? (!?) Ale takhle: Kartou platím nerad, když se zadává PIN. Vytáhnout kartu z peněženky, jasně, to je jako bankovka, ale já musím též vytáhnout z obalu brýle na čtení, abych viděl číslice na tlačítkách, mnohde mají „tu krabičku“ tak skloněnou, že se musím shýbnout. Jinak na kartu nedám dopustit, třeba průjezd mýtnými bránami ve Francii, stáhnete okýnko, přiložíte ji a během několika sekund si to mastíte dál…

Tomáš Vodvářka
Admin
1 rok před

Osobní zkušenost je vzhledem k odmítnutí plateb kartou podobná, důvodem jsou nesmyslně vysoké bankovní poplatky prodejci, které mu snižují zisk. Banky to mají různé, ale je to údajně okolo 3%, což zase tak málo není. Jistě, odpadá nutnost převážet hotovost do banky, což taky není zadarmo.
Souhlasím s níže uvedenými diskutéry v tom, že rozhodně není doba na rušení hotovosti, protože starší lidé s tím mohou mít (a nepochybně mají) problém. Dle mého se to bude měnit pomalu při respektování věkové skupiny, která to prostě nedá. U dnešních 50 letých to už nejspíše problém není.

Tomáš Vodvářka
Admin
1 rok před

Tome, myslím, že to k tomu pomalu směřuje. Mám tchána – 85 let. fysicky je na tom docela dobře, ale s technikou je stále na štíru, dostal od banky nový mobil, s kterým to prostě nedává a to i přes úpornou snahu okolí ho to naučit. Jsem v těchto věcech tolerantní a jak píšu, čas to vyřeší.
Platím samozřejmě přes mobil, kde to jen jde, u sebe mám většinou pár drobných na kafe. Ale kupříkladu v orientaci na netu jsem ve srovnání s mými dětmi už second hand, musí hodně dělat za mne.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Přesně! 👌 Také předpokládám, že váš pan tchán by při mobilní platbě byl nucen vytáhnout brýle, pak otisk prstu nebo heslo na otevření mobilu, vyhledání aplikace. A to všechno starými nemotornými prsty (je to smutné, ale čeká nás to všechny). Platba kartou je ještě relativně v pohodě. Stačí přiložit kartu a čtyřmistný PIN na terminálu – vesměs větší tlačítka. Ale malý smartphone, to je pro staré sakra problém, i pro ty, co tuhle technologii znají. Nebo ssebou nosit tablet, ten je větší. I když, senior s tabletem pod paží…

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Nemůžou drtivě vyhrát. Nikdy. Možná, až bude mít každý z nás implantovaný zabezpečený čip a platba se bude odečítat automaticky. Hodně stáří senioři tohle tempo nebudou zvládat. Z podstaty věci. Pokud někoho takového máte v okolí, jistě víte o čem mluvím. Je úplně jedno, jestli dotyčný byl profesor informatiky nebo skladník ve šroubárně.

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Proč paranoiků? Můj nejlepší kamarád odmítá z principu nové technologie. Jinak je úplně v pohodě. Je to snad paranoik? Je to přeci jeho svobodná volba… A nezapomeňte na jednu drobnost. Seniorů přibývá geometrickou řadou. Dožívají se vysokého věku, ovšem ne vždy ve vysoké kondici…

Jiří Konrád
Jiří Konrád
1 rok před

Platím výhradně bezhotovostně. Přesto si nedokážu představit, že by někdo byl v blízké budoucnosti schopen hotovostní platby zakázat. Pro mnoho lidí je to jejich osobní svoboda. Pokud zajdu dál, je třeba vzít v úvahu, že může dojít k blackoutu (není otázka jestli, ale kdy). Dále tu máme starou generaci, tu nejstarší. Zde je nemožné zvládnutí chytré mobilní technologie. Máte staré rodiče? A co vy? Já ve svém věku, kdy mně ještě nebylo šedesát, mám začínající problém. Mobilní operace již nezvládnu bez brýlí… Nedovedu si představit svoji mámu, která má problém s ovládáním rukou. Nebuďte tak zaťatý…

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial