Tak trochu optimismu do toho věčného remcání
Zeleňouři možná zakňourají, ale motoristi se nestačí divit. A v důsledku to svými ekonomickými dopady pozvedá celou společnost. O co jde? O dálnice.
Co pamatujeme? Pamatujeme plzeňskou D5, kdy se najelo na dálnici u Prahy, u Plzně se sjelo, projelo se městem (nadšení obyvatel jistě obrovské), za městem se najelo na dálnici a hurá po ní až do Německa. Doba trvání mnoho let.
Podobně to známe s obcemi v Českém středohoří. Taky to trvalo, než se dalo profrčet do Drážďan po D8. Léta se otvíralo pár úseků o délce několik kilometrů, výjimečně i dvě až tři desítky. A teď se nestačíme divit.
Vyznávám teorii, že sliby chyby. Papír unese všechno. Co nešlo postavit, šlo aspoň naplánovat. Pak přišel nějaký třetí podruh nerozšířeného brouka, nebo mimořádný křeček s trochu jinak zabarvenou hlavičkou a bylo po stavbě. Na dlouhá léta. Prostě dokud nepřijede bagr, tak ničemu nevěřím.
Ale ten bagr už přijel. Na stránkách Ředitelství silnic a dálnic se dočtete, že je momentálně rozestavěno 158 km (!!!) dálnic. To jsou místa, kam už bagr přijel a kde se do tří let dá čekat zprovoznění. Na týchž stránkách se dočtete, že dalších 79 km je ve fázi soutěže na zhotovitele. To znamená, že tam už potrefení ekologové nemohou najít žádného žabáka, soudit se už nejde a papíry jsou připravené. Ten bagr už prostě dorazí, většinou letos. To jsou nevídaná čísla a nevím koho za ně chválit. Děkovat ale lze, snad bohu. Shrňme si to:
D1: poslední úsek u Přerova ve stavbě.
D2: hotová.
D3: ve stavbě obchvat Budějovic skoro až k hranici. Kousek pod Benešovem se tedy začne v dohledné době frčet až do Rakouska.
D4: příští rok se propojí celá z Prahy až do Písku.
D5: hotová.
D6: každý rok se prodlužuje o pár kilometrů, další jsou ve stavbě. Za pár let spojení z Prahy až do Chebu.
D7: až na pár kilometrů v podstatě hotová nebo ve stavbě.
D8: hotovo.
D10: hotovo.
D11: k Polsku se blíží. Už to nevypadá jako utopie.
D35: alternativa jízdy na severu je už dnes časově srovnatelná s cestou jihem po D1, pokud jedete do Olomouce, nebo Ostravy. A další úseky přibývají. A že se začne stavět i na druhou stranu směrem Hořice, to mě překvapilo. A zřejmě i odpůrce, že nestihli vytáhnout do boje.
Omlouvám se Moravě, tam moc nejezdím, nemám o tom takový přehled. Ale i tam se ledy hýbou.
Děkuji asi panu Radku Mátlovi, řediteli ŘSD. To je fakt kus práce!
Já pamatuji na D8 i další 3 důvody zdržení. Jeden byl díky nějakému prudiči, který se za ekologa jen prohlašoval, jestli byl zelený nevím, ekolog určitě ne. Další byl nesouhlas hasičů s jedním mostem, neodpovídal předpisům, cosi se tam muselo předělávat. A poslední jistě pamatujete i vy, sesun svahu na těleso dálnice, soudy o vině snad ještě probíhají. Je dobré být objektivní. Zajímavý článek je třeba tady https://nazory.aktualne.cz/komentare/zbrusu-nova-dalnice-d8-je-jako-chrup-po-navsteve-u-zubare/r~f59d0b8ac12d11e6bb57002590604f2e/ nebo tady https://nazory.aktualne.cz/komentare/na-dalnici-d8-utrpel-takzvany-zdravy-rozum-pyrrhovo-vitezstv/r~758ca0fc947a11e68cd20025900fea04/
Skvela odpoved!
To je vse krasne pro Vas, ja to vidim bohuzel jinak, snazim se zakoupit Europas, zjistit neco o ceskych zeleznicich a je to bida, ty dalnice se dostavet musi, je to ostuda proti sousednim zemim. Ja tem „zelenym“ fandim globalne a zaplatpanbuh za Gretu!