Ministr Bek navrhuje prodloužit povinnou školní docházku, opět bez pochopení konsekvencí
Říká se, že společnost je taková, jaké je její školství. A naše školství je koncepčně dlouhodobě naprosto zanedbané, zatížené neustále se měnícími tlaky a mraky přihlouplých projektů.
Základní premisou ministrova návrhu je, že v některých regionech až dvacet procent dětí končí své vzdělávání na ZŠ. Pak se obtížně uplatňují na trhu práce. Dle jeho tvrzení se devátá třída stala jen jakýmsi čekáním na SŠ. Navrhoval by model 8 + 2 (dva povinné roky na SŠ) nebo 8 + 2 +2. Tedy čtyřleté maturitní studium. Návrh zní vcelku rozumně, povinná osmiletá školní docházka kdysi bohatě postačovala a vzdělání je jednoduše pro tyto děti věcí budoucnosti. Ovšem pokud chtějí a jsou vůbec vzdělavatelné v současném liberálním a striktně desegregujícím prostředí.
Pojďme se podívat na problematiku z druhé strany. Nedávno byl silně medializován případ z pražských Modřan o válce dětských gangů. Konkrétně byl zmiňován jistý Jakub, nezletilý žák ZŠ, kterých už několik vystřídal. Napadá jiné děti a ve skupině si troufne i na dospělé, navíc zřejmě používá poměrně věrnou atrapu pistole. Zcela dokonalá a vše vystihující věta je, že rodiče už si s ním nevědí rady. Kdokoliv, kdo působil ve školství a každý, kdo má zdravý rozum ví, že za tohle dítě a jeho jednání jsou zodpovědní právě ti rodiče. Problém je dlouhodobý, pochopitelně si s ním neví rady ani ve škole. Jak je možné, že už dávno silně nezapůsobil OSPOD a chlapec nebyl umístěn do ústavu. Toho kluka nějaké vzdělání vůbec nezajímá a dobře ví, že mu v nezletilosti nikdo nic takřka nemůže. Dokud se do toho nevloží někdo, kdo se nebude bát potíží a nezařídí mu útulný pobyt v nějakém zařízení.
To že narůstají kázeňské problémy ve školách se ví už takřka desetiletí. Doposud jsem nezaregistroval jakoukoli zásadnější snahu politiků se situací něco dělat. Spíše naopak, dětem se neustále ustupuje a chodí se kolem nich jako kolem horké kaše. Za toho kluka by měli nést odpovědnost rodiče a měla by jednoduše nastoupit nějaká forma persekuce. On si z nějakých důtek vůbec nic nedělá. Je mladý a vrcholu svého grázlovství dosáhne až někdy kolem dvacátého roku života (studie jasně hovoří o tom, že tento věk je nejagresivnější). Dlouhou dobu mě konsternovalo, že s tím nikdo nic nedělá, 17 let jsem pracoval ve školství, i na vedoucí pozici. Mám velké množství kontaktů a zkušeností, tím pádem celkem přehled.
S tím souvisí i další problém. Kvalita pedagogických sborů. Je obrovské množství učitelů a učitelek, kteří tam prostě nemají co dělat. Běžná učitelka funguje tak, že si myslí, že když bude na děti hodná a bude jim povolovat, ony na ní budou také hodné. Pochopitelně to nefunguje. A každý rozumný člověk chápe, že pokud ve třídě není disciplína, není ani kvalitní výuka. Uvedu příklad ze své praxe. Měl jsem kolegu, měřil dva metry!!! Měli jsme velmi problematickou třídu, do které se větší část sboru bála chodit. Vévodil jí chlapec ze sociálně slabé rodiny, dnes už ostřílený kriminálník. Můj kolega ho jednou na chodbě za něco napomenul, byl jsem asi tři metry za ním, nevěděl to. Chlapec se na něj otočil a povídá mu: “ Jdi do prdele ty čů..ku“. Kolega šel dál a tvářil se, že to neslyšel. Dohnal jsem si ho na zadním schodišti a dost prudce mu říkám: „Děláš si prdel, to si necháš líbit?“. Odpověď zněla: „Si od něj nenechám podpálit barák“. Svojí reakci raději ventilovat nebudu. Asi si čtenář dovede představit, jak to vypadalo na jeho a nejen jeho hodinách.
Velký problém, kromě kvality řady vyučujících (a tím nechci říct, že kvalitní vůbec nejsou) je všudypřítomný alibismus. Proč by si část sboru dělala problémy, že? Dají raději lepší známku, poznámku nedají, aby se nemuseli dohadovat s rodiči atd. Pochopitelně součást stále vzrůstajících problémů. No, jsme součástí západu, dalo se to čekat. Ovšem nečinnost politiků a jakákoli jejich snaha o zlepšení poměrů způsobuje aktuální situaci. Tolik vzývané Školní vzdělávací programy jsou většinou krásné a těžko opravdu realizovatelné dokumenty v podmínkách většiny českých škol (autor se sám podílel na tvorbě jednoho z nich).
Zpět k panu ministrovi. Na středních školách už teď mají velké potíže ustát „materiál“, který tam leze. Netvrdím, že na všech, ale troufám si tvrdit, že na většině. A teď by jim tam měli ještě napochodovat ti, kteří by jinak skončili na ZŠ. Nemá smysl si nic namlouvat. Většinou se jedná o problematické děti z problematických rodin, které nemají zájem o vzdělání a velmi často narušují klima tříd zcela zásadním způsobem. Učitelé si s nimi neví rady a s rodiči až příliš často rozumná domluva není. Nepovažuji návrh pana Beka za špatný, s těmi dětmi by se mělo něco dělat a měli by dostat šanci, ale asi by s tím měla souviset celá řada kroků, které vyplývají z mého textu.
Napíšu něco proti proudu. Takový hajzlík zaslouží jediné, pár facek. Tak, jako se to řešilo dřív. Jemu baňa rozhodně neuškodí a bude to mít vliv na celý kolektiv. Ne mlátit děti, ale jasně vymezit vůdčímu grázlovi mantinely. Protože tento jedinec nemá na svědomí jen útoky na učitele, ale na 100 % především na slabší spolužáky. Tak to bylo vždy. Dnes se tomu neumíme bránit a takový hajzlík strhne další, pokud vidí, že si to mohou dovolit. Tolerujeme to, následně tolerujeme šikanu. Bohužel, dnes si žádný učitel nedovolí zakročit. Což tedy chápu. Max to nahlásí řediteli a myje si ruce. Pak… Číst vice »
Zdravím pane Konráde, pokud se někde vyskytne nějaký narušený jedinec, kde nemá být… Nemůžeme na jeho příkladu budovat nějaké systémové chování vůči dětem. Proti těm, které poznamenal dvouletý covid je to doslova zločin. Fackami , či hrůzou z nich si buduje respekt, nebo nastavuje mantinely chudák. Učitel to dělá systematickou důsledností.
Tento narušený jedinec je schopen svést na špatnou cestu mnoho těch, kteří se pohybují někde na hraně, nebo mají ve své povaze bez ohledu na rodinu zakódované násilí. Určitě tohle mnoho z nás zná z vlastní zkušenosti bez ohledu na dobu a režim… Tím, že se to bude přehlížet a řešit domluvou se nedosáhne ničeho. Ne každý učitel je schopen si vymezit mantinely. To chcete, aby žák vulgárně před celou třídou napadal učitele? Takový jedinec by se měl naopak z kolektivu vyloučit. Facka opravdu nic neřeší a když tak, pak pouze odchod učitele že školy… Na Covid bych nic neházel,… Číst vice »
Na to jak covid zasáhl celé ročníky dětí jsou studie. Já sám mám za sebou rekvalifikace odsouzených, moje velká nejen autorská mentorka je paní
Doktorka Marie Formáčková , která má i ocenění jako pedagožka vězňů. Je to pár týdnů co z mé pedagogické práce byla nadšená Paedr. Helena
Východská ( autorka učebnic pro kantory.) . Troufnu si tedy říct, že o práci s problémovými jednici vím celkem dost. Jardu mám rád, ale jako učitele bych ho určitě na škole nechtěl. Tento názor Vám nenutím , ale víc k němu nemám co dodat…
p.s. Pouštět hrůzu na ZŠ je ještě podstatně horší než na SŠ…. Nic z toho co podle Vás „chci“ samozřejmě nechci a netrpím, rozhodně se autorita u dětí jakéhokoli věku nebuduje vulgaritou, či lascívním přizpůsobováním toho co u nich potřebuji odstranit…
Tak to si nerozumíme. Vulgarity učitelů tedy v žádném případě neobhajuji… Asi jsem nevhodně zvolil „facku“ jako demonstraci respektu. To bylo myšleno spíš obrazně, nikdo nikoho nesmí mlátit, to je jasné. Na ZŠ už vůbec. Jenže násilí, vulgarity a šikanu ze stran problémových žáků nelze ustupovat, přehlížet a tolerovat. Což se tedy sakra že děje a právě už na ZŠ. K čemu to vede? Ten zapíchlý učitel (který sám údajně šikanoval) je jen špička ledovce. Sám jsem jako dítě měl z jednoho podobného rabiáta slušné trauma, které skončilo až mým odchodem na SŠ. Mimochodem ten rabiát než předčasně zemřel, strávil… Číst vice »
Já asi tuším pane Konráde na čem se to zaseklo… Ono na patologicky narušené jedimce je třeba použít úplně jiných prostředků, než vymezování mantinelů … Škola má i dnes u extrémních případů řešit tu věc tak, že si přizná, že ji nevyřeší a obrátí se na na Odbor péče o dítě atd…. Jsou na to postupy ( nevím jak to bylo za Vašeho mládí, nejsem původně pedagog) , jsou zdlouhavé, komplikované…. Netvrdím, že ne, ale je to tak právem, aby se škola nezbavovala povinnosti vzdělávat ( danou zákonem) u jedincům, kde to jde… Za mě jako za člověka, který přišel… Číst vice »
Myslím, že si nerozumíme. Nejsem pedagog (učil jsem externě na VŠ, ale krátkodobě a je to už 20 let), neznám současné postupy. Úplně nejsem přesvědčen, že školství je v pořádku. Z jediného důvodu – školy negenerují potřebné kvalifikanty do praxe. Je mnoho oborů, pro jejichž absolventy je nulové uplatnění. Tyto se neustále rozšiřují. Cílí na státní správu a neproduktivní profese. Chybí VŠ specialisté a hlavně noví řemeslníci. To je úplná tragédie. Ale celá tahle diskuze je mimo původní téma blogu. Tou je otázka, jak se chovat k narušeným jedincům, kteří dokážou strhnout další děti, které mají sklony k násilí a… Číst vice »
Chyba je na mé straně monitoru…. Trochu tu reaguji nejen na blog , ale na diskuzi a názory autora z Idnesu což pro Vás musí být zmatečné…. S tím co píšete, že Školství není v pořádku ve smyslu produkce neuplatnitelných absolventů máte jednoznačně pravdu. Nedávno mi bylo líto kolegy, který vystudoval moderní dějiny Ruska a diví se, že v osmadvaceti letech mu nejsou k ničemu…
Radko mám ve druháku na učňovském oboru třídu …. No, osmička a devítka covid…. Celý prvák byl oboustranný boj o přežití. Ale nevzdal jsem to, dělal třikrát takové přípravy jako jinam, odřezával se od trámu na který jsem se marně pokoušel pověsit… Dneska to pořád není relaxační jako v jiných třídách, ale jsou to bombarďáci…. spousta z nich už řemeslně na výši, makají i na brigádách…. Ta práce se vyplatí. Chodil jsem teď na přednášky k paní doktorce Východské. Bylo to úžasné a od jejich absolvání si mnohem víc hlídám jak mluvím, protože co si budeme říkat, v kuchyni to… Číst vice »
Je to tak, měli jsme na „učňáku“ taky učitelku za kterou by dejchal i největší loupežník a byla cokoli, jen ne hrubá….
Riaditeľka u nás na ZŠ hovorí o dôsledku covidu nielen ako píšete, pani Radko, že deviataci sú na úrovni siedmakov, ale deti majú úzkosti….čo vidím horšie, lebo s nimi sa horšie vyrovnáva a chce to odborníka
Filipe na Vás je skvelé, že sa nehráte na anděla ani na pána dokonalého a pri Vašej odbornosti by Ste aj mohli.
Nejhodnější jsem prý když spím Janka… Ale nemůžu soudit 😀
😃