Tohle může být horší než Dieselgate
Vrchní zemský soud v německém Karlsruhe rozhodl, že řidič nesmí za jízdy ovládat dotykový displej. A rozsudek je pravomocný.
Znáte to jistě všichni uživatelé motorových aut, ať už jako řidiči, nebo spolujezdci. Množství tlačítek, páček a otočných spínačů mizí a vše je nahrazováno jedním centrálním dotykovým displejem. K absurditě to dotáhla Tesla, ale ani jiní výrobci se už nemusí stydět. Podívejme se domů a na vlajkový model automobilky Škoda, Octavii 4. generace. Klasický panel klimatizace zmizel a tato se ovládá pomocí dotykového displeje. Řešení sice efektní, ale naprosto nepraktické a za jízdy přímo nebezpečné.
Je to absurdní. Legislativou je na jedné straně potíráno používání mobilních telefonů za jízdy (správně!). A zachází to už tak daleko, že kdo při psaní sms za jízdy v USA usmrtí někoho při nehodě, tak je souzen za vraždu. V některých státech se rozhodli dokonce postavit mimo zákon i samotné telefonování přes Hands free.
A na druhé straně se výrobci aut předhání, kdo bude mít větší centrální displej a v něm koncentrováno více funkcí na ovládání automobilu.
Onen německý řidič se naboural, když pomocí centrálního displeje reguloval intenzitu otírání čelního skla stěrači. Už toto musí vést každého ke klepnutí si na čelo. Auto musí mít kvůli bezpečnosti buď příslušnou páčku, na kterou hmátnete poslepu, nebo dokonalou automatiku, která stěrače zapne, vypne, zrychlí, zpomalí, zintervaluje za vás. Tu automatiku má dnes už hodně aut. Ale ani u těch nejlepších nefunguje bezchybně.
Tak teď do toho hodil vidle německý soud a upřímně řečeno to považuji za rozumnější než nějaký dieselgate. Přiznejme si, kolik z nás zajímá, kolik naše auto vypouští nějakého kysličníku? Ale všichni chceme auto ovládat nejen komfortně, ale i bezpečně. A troufnu si říci, že ovládání klasickými tlačítky a knoflíky je nejen bezpečnější, ale i komfortnější.
Asi se již brzy dočkáme žalob na automobilky kvůli pokutám, ale i nehodám. Prostě proto, abych si snížil teplotu klimatizace na centrálním displeji, nebudu zastavovat. A už vůbec ne na dálnici.
Následně budou automobilky možná muset přehodnotit výrobně vybavení interiéru auta a vracet se ke starým dobrým knoflíkům. A pak dojde ještě na odškodnění všech, co si auto s displejem už koupili.
Tohle bude velké rodeo. A netýká se jen dieselů, ale všech aut.
Osobně nesnáším dotykáče vůbec. Pokud by to bylo rozšíření stávajícího, budu rád za notebook, který má klávesnici, ale zároveň si mohu šáhnout na obrazovku, to je jistě prima, ale ovládat přístroj jen matláním? Tomu jsem nikdy nepřivykl.
Slyším to až od Tebe. Je to kolosální pitomost, mít tohle na dotykovém displeji. Mám auto, kde je spousta funkcí, které jsou absolutně k ničemu, nepoužívám je. I tohle je na budku, platím za cosi, co je mi na houby. Redukovat funkce nebylo možné.
Však jo. Crew Dragon má taky samé dotykové displeje, ale pár čudlíků tam má. Jeden z nich je na odhození přistávacích padáků, kdyby automatika správně nevyhodnotila, že došlo k přistání. Použití v situaci, kdy něco správně trefit dotykově může být problém (padáky vláčejí Dragon po hladině, ten skáče jak čamrda…).
Stěrače na dotykáči, to je opravdu nešťastný nápad.
A když se porouchá displej, dá se pokračovat jen po svých. Syn pracuje ve Škodovce a o potížích se zbytečně složitou elektronikou ví své. „Výhody“ mobilových dotykáčů jsou nejlépe vidět na komentářích, často nevyluštitelných.
Zdravím. Pavel Dvořák
Jsou i další absurdity. Třeba AUTOMATICKÝ CHCÍPÁK při čekání na křižovatkách se musí vypínat po nastartování ručně (jinak hrozí ztráta záruky). Technicky to není velký problém vyřešit (sw), ALE …
Výmluva servisu je: TECHNICKÉ PODMÍNKY VOZŮ ŠKODA FABIA .
Naši zákonodárci nechávají vlastní SELSKÝ ROZUM spát a proto – aby byli IN, tak z nich vypadávají taková díla, která se dají nazvat „testery lidké odolnosti“.
A když displej pukne, tak se jde pěšky.