Dálnice kolem Prahy se začíná hýbat
Tedy její stavba. Letos snad dojde už na úsek Říčany-Běchovice, na který, dle mě bez nadsázky, čeká půlka republiky, jak na smilování boží. Dokud ale nepřijede na louku ten bagr, tak nevěřím ničemu.
Aktuálně se projednává navazující úsek Březiněves-Satalice, kde ministerstvo začátkem týdne jednalo s dotčenými obcemi. Stavět by se mohlo dle optimistických odhadů v roce 2027. Takže v roce 2030, dodávám já. A ještě s douškou možná.
Na 13 km úsek jsou odhadované náklady 17,4 miliardy korun. Dotčené obce na zmíněném projednávání vyjádřily přání kvůli hluku dobrých 5 km vést tunely, což by cenu stavby zvýšilo na zhruba 38,2 miliardy. V dnešních cenách. Než se vypořádají soudy s budoucími námitky ekologických fanatiků, vystoupí cena na dobrých 50 miliard.
Zkusím bodově sestavit výhody a nevýhody varianty s tunely.
Výhody:
-
Nižší hluk pro okolí.
-
Rychlost 100 km/hod, která povede k vyšší propustnosti, tudíž i kapacitě (dopravní odborníci prokázali že např. při 50 km/hod projede komunikací za hodinu více aut, než při 80 km/hod).
-
Možnost rozvoje zeleně na stropech tunelů.
Nevýhody:
-
Již zmíněné skoro dvojnásobné náklady.
-
Paradoxně ona rychlost. Nejen že se průjezd protáhne (i když řádově o desítky sekund), ale neustálá změna rychlosti mezi 100 km/hod (tunel) a 130 km/hod (netunel) nepřispívá k plynulosti a bezpečnosti.
-
Náklady provozu tunelů – osvětlení, dohled, čištění, ventilace, údržba.
-
Nižší možnost zásahu IZS při dopravní nehodě. Tudíž vyšší pravděpodobnost úmrtí (vrtulník tam nepřistane).
-
Při požáru v tunelu (a to při nehodě není až tak výjimečné) dojde k odstranění škod a znovuzprovoznění tunelu až po několika dnech, ne-li týdnech.
Výsledek je pro mě jasný. Hluk se dá hodně snížit výstavbou nejen protihlukových stěn, ale i zelených valů. Rychlost se při vysokém zatížení dá snížit na celém úseku na 100 km/hod a tím zvýšit propustnost. Jednoznačně bez tunelů.
Dá se ale očekávat opět velký soudní odpor dotčených obcí a tím protahování výstavby. Jako vždy. Právo protestovat by ale měli mít pouze lidé, kteří tam měli nemovitost ještě před zakreslením okruhu do územního plánu. A to už pár desítek let bude. To bychom se asi divili, jak málo takových lidí opravdu je.
Možná by stálo i za úvahu pro naše zákonodárce, že na vyžádaných opatřeních (lepší protihluková ochrana, než předepisuje norma, nový přivaděč, nový povrch místní komunikace …) by se obce, které si to přejí, měly i finančně spolupodílet. Samozřejmě jenom v rámci jejich finančních možností, určitým procentem z jejich rozpočtu.
Nicméně jeden posun k lepšímu, to proslulé světlo na konci tunelu, tu už vidím. Už se neříká NE, ale ANO ALE.