Takový normální školní den

Věžní hodiny odbíjejí 6 hodin ráno. Před školou už stojí zástup dětí, vedoucí až na náměstí. Výuka sice začíná až v 8 hodin, ale rodiče dětí moudře usoudili, že než téměř 1000 děti, v metrových rozestupech, projde šatnou do tříd, nemusely by stihnout začátek vyučování.

Děti se před školou zdraví očima, hlídají si rozestupy. Nehoufují se, cestou si zvládají číst pokyny na vstupních dveřích.

Početné třídy byly totiž rozděleny do skupinek, aby bylo možno dodržet rozestupy. Zhruba polovina tříd tak přišla o kmenovou třídu, ale učit se dá na chodbě, knihovně, počítačové učebně, tělocvičně, ve sklepě či na střeše školy.

Všichni žáci mají roušku na obličejích a kupičku dalších s sebou, aby je mohli pravidelně střídat. Neshlukují se ani před školou, ani v šatnách ani na toaletách, kam si cestou do tříd si, stejně ukázněně, dojdou umýt ruce. Nikdo mýdlem ani dezinfekcí neplýtvá, nikdo nevytáčí nově doplněný toaletní papír a dokonce ani papírové utěrky, které na ně čekají ve třídě. Skvělé je, že je tím pádem všeho neustále dostatek. Navíc, obden přichází zásilka jednorázových roušek, mýdla, desinfekce a papírových utěrek, takže si je vedení jisto, že je schopno dodržovat opatření vyhlášená a nařízená vládou.

Děti přichází do tříd v ukázněných rozestupech, pozdraví se očima, usedají na určená místa. Neběhají, nekřičí, ničím nehází. Koneckonců, z domova jsou poučení, že Covid-19 přežívá na různých površích, takže se pro jistotu ničeho nedotýkají, někteří si dokonce nasadili rukavice.

Nastupují vyučující. Roušky se jim vůbec nebrání ve výkladu, udávání příkladů, komunikaci. Ostatně, v rámci karantény, během videokonferencí, se naučili svým svěřencům číst z očí, takže z rouškou nezakryté části obličeje hravě poznají, který žák jim rozumí a který nikoliv. Dokonce i těm ze zadních lavic jiskří oči porozuměním, zvláště když se učitel obrátí k tabuli, aby doložil výklad příkladem. Všem se skvěle komunikuje. Vyučující děti snadno rozeznává a ony nemají sebemenší problém poznat, že jsou vyvoláváni.

Všichni museli oželet různé výuku zpestřující aktivity, kdy se děti shlukují a učí hrou.  Učitel zkrátka musí být kreativnější a doufat, že děti jeho pocity, emoce a gesta hravě pochopí.

U dětí na prvním stupni je tato situace ještě výživnější. Promiňte, pane Komenský.

Přestávky jsou nepatrně delší, aby se pár set dětí mohlo vystřídat na toaletách v metrových rozestupech a následně přesunout do jiných tříd. Učitelé, ti se rozdělili na ty, kteří hlídají rozestupy na chodbách, ve třídách a na toaletách a na ty, kteří kontrolují výměnu roušek. To je úkol nejzávažnější, protože musí hlídat, zda děti správně nakládají s rouškami jednorázovými i s těm šitými. Je nutné, aby děti měly druhý sáček na roušky použité. Pokud ho mít nebudou, učitel zajisté nějaký najde.

Je květen a červen. Teplota ve třídách po deváté hodině povážlivě stoupá. Při otevřených oknech nelze učit pro horko a hluk, při zavřených oknech nelze dýchat. Roušky tuto situaci činí ještě výživnější. Děti i vyučující srší energií a zájmem.

Oběd se krapet protahuje. Z původních 3 hodin na 6. Je přeci třeba hlídat rozestupy dětí ve frontě i u stolů i to, že sundávají roušku jen na dobu nezbytně nutnou, ideálně, že žvýkají pod rouškou. Děti jsou samozřejmě ukázněné, nepředbíhají, nehlučí, neodmlouvají, naslouchají pokynům a všechny trpělivě očekávají, až přijde jejich čas.

Praktika, tělesná a pracovní výchova. Učiteli přibyla jen povinnost hlídat, zda se dětem při jednotlivých úkonech rouška nerozvázala a zda si žáci před zazvoněním správně umyjí ruce a použijí dezinfekci.

Z jídelny či po odpoledním vyučování děti odchází do šaten a situace z rána se opakuje v opačném gardu.

Se zamknutím vchodových dveří zapadá slunce, učitelé odchází domů udělat si přípravy na druhý den. Mezitím si vyvaří a vyžehlí další dávku roušek (či našijí další), aby mohli vstávat za kuropění a hlídat nástup dětí do školy.

P.S. svou práci i žáky mám ráda a nemohu se dočkat, až ji zase budu moci dělat tak, jako dříve.

Je mi jasné, že je nutno řešit přijímací řízení, maturity i závěrečné zkoušky, ale považuji za vrcholně nerozumné, aby ostatní ročníky nastoupily do školy

 

Loading

Subscribe
Upozornit na
guest

7 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Niké Pácová
Niké Pácová
4 let před

Ano, je to školní sci-fi, selský rozum v této zemi umřel nejen na koronavirus.
Ráda čtu Vaše blogy a chtěla bych se zeptat na to, kam z Idnes zmizel Váš blog na druhý rozbor srovnání projevů královny Alžběty II a Zemana. Četla jsem jej a chtěla poslat přátelům odkaz a už ho nenašla. Předpokládám, že to bylo ohledně diskuze s jednou moudrou osobou 🙂
Je to škoda, byl výborný

Tomáš Vodvářka
Admin
4 let před

Myslím, že ona moudrá osoba je totožná s tou, která mi moudře radila, že ona by v některém MÉM článku raději použila jiné slovo, případně MOJE fotografie by jistě vzala z poněkud jiného úhlu. Můj poslední vstup na ni byl, že mi připomíná takovou štiplavou domovnici, která upozorňuj nájemníky, že pelargonie na jejich oknech neladí s barvou fasády, případně, že vlajky SSSR mají být vždy vpravo. I ona byla tím malým kaménkem v mozaice odchodu z idnes.

Marek Bulant
Marek Bulant
4 let před

Já věděl hned, že je to blbost. Ale poté, co jsem si přečetl tu Vaši sci-fi povídku, vidím, že to, co tamti vymysleli, je úplná hovadina.

Tomáš Vodvářka
Admin
4 let před

Chybí tady smajlíky…..

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Viď?!
Přidal bych (y)

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial