Udělejme povinnou maturitu z chemie
Mnoho lidí včetně některých autorů a návštěvníků tohoto blogu jsou zastánci volného trhu a co nejnižších zásahů státu do lidských životů. To jde všechno automaticky stranou, pokud se to týká ostatních lidí, a obzvlášť pak skupiny, která si sama se sebou nemůže za žádnou cenu poradit: studentů a mladých.
Na úvod: souhlasím, že matematika je fantastický předmět a potřebujeme ho k životu. Konkrétně já při svém oboru účetní potřebuji učivo základní školy, hlavně trojčlenku. Tento obsah, je-li obstojně zvládnutý, je dostatečným základem pro studium velkého množství oborů, mezi nimiž jsou i tak náročná a prestižní studia jako lékařství, psychologie a práva.
Zaznamenala jsem, že nelibost nad zrušením povinné maturity z matematiky projevují především lidé, kteří tuto zkoušku s úspěchem absolvovali. Nemůžu si pomoct, ale cítím z toho jistou nostalgii po světě, který byl, a který již není. Skutečně došlo k jisté devalvaci vzdělání, tenkrát měla zřejmě maturita stejnou váhu, jako má dnes vysokoškolský titul, takže těmto lidem se může zdát, že dneska dostane maturitu každý idiot.
Nejsem slepá k průzkumům, že matematické schopnosti středoškoláků se zhoršily, horší jsou nejspíš v průměru i jejich sociální a komunikační dovednosti. Ale naštěstí došlo i k jiným změnám profilu průměrného středoškoláka. Angličtinu se bez většího úsilí učí už malé děti z videoher a filmů s titulky. Totální revolucí ve vzdělávání, která přišla neočekávaně, je, že se mladí lidé učí nové věci z návodů na YouTube nebo specializovaných stránkách. Spotřeba cigaret, marihuany, alkoholu a jiných drog u mladých lidí v Česku klesá. Mladiství jsou sexuálně zodpovědnější než generace svých rodičů. Děcka nejsou horší, než byly před třiceti lety, jsou prostě jiné. A učí se to, o čem intuitivně vědí, že potřebují.
Samozřejmě, že matematika je důležitá. Je důležitá asi jako fyzika, historie a zeměpis. Kdyby byla zavedena povinná maturita z biologie, možná by tolik lidí při virových onemocněních nepožadovalo po svém praktickém lékaři antibiotika. Zavedeme povinnou maturitu z biologie? Asi ne. Kdyby byla povinná maturita z chemie, možná by lidi nekupovali Oscillococcinum za 600 korun za krabičku, když je to placebo. Zavedeme povinnou maturitu z chemie? Asi ne.
Prostě jsou lidé chytří a pak jsou lidé, kterým nebylo shůry tolik dáno. Současně je systém nastaven tak, že kdo nemá maturitu, může jít maximálně dělat ostrahu do supermarketu. Chtít za těchto podmínek po všech maturantech, aby skládali zkoušku z matematiky, když mají přitom vlohy pro úplně jiné obory, je neefektivní plýtvání lidským potenciálem. Znám obrovské množství schopných mladých lidí, kteří jsou nadějnými hvězdami svých oborů, a z matematiky přitom nematurovali. Možná znáte komentátorku Lucii Sulovskou. Já znám hromadu dalších.
Z čeho tedy maturovali, když ne z matematiky? Z čeho uznali za vhodné. Nejsou to nesvéprávní hlupáci, takže nepotřebují, aby jim stát diktoval, co se mají učit.
v reakci na někde níže v diskuzi uvedené úvahy o nutnosti a přínosumaturity z češtiny…. ano za stávajících podmínek je maturita z češtiny prakticky zbytečná…protože realita je takováto –
https://www.svetseminarek.cz/?gclid=CjwKCAjwte71BRBCEiwAU_V9h-aPIcIzNOKjBWXmWX4Q2IKQ90VtDHMVZ409rZjhx8f968dI6u23oRoCxkUQAvD_BwE
https://www.odborne-prace.cz/?gclid=CjwKCAjwte71BRBCEiwAU_V9hy_5UrMbT4GFuPLDzdZz0afagbP8uxR32bN3ROW1B5hTBVFT0dZxaBoCPPIQAvD_BwE
a vývoj takovýto –
Neúspěšnost v maturitních písemných pracích na jaře 2019 podle Cermatu (v procentech):
Čeština
2013 2,2
2014 1,5
2015 1,7
2016 1,3
2017 3
2018 3,5
2019 5,3
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/statni-maturita-uspesnost-stredni-skoly.A190621_064222_domaci_vlc
ahoj Ájo,dík za příspěvek! těší mne články u kterých musím přemýšlet, co si vlastně myslím. Napadlo mi, že by bylo nejspíš třeba zjistit, co od školy nyní očekávají děti a pak také ,co jejich rodiče.Za děti mohu konstatovat pouze tolik, že se shodly na neschopnosti škol pomoci jim objevit a rozvíjet jejich dovednosti.Starý způsob předávání učiva podle mne skončil.Za rodiče se mi mluví snadněji-očekávám od školy , že připraví děti na život-pochopit princip manipulace, osvojit si dovednost hledat informace a vyvozovat souvislosti.K tomu poslouží základy matematiky,biologie či historie stejně dobře jako angličtina,nebo zeměpis a navíc -podle svých preferencí k předmětu-objevit… Číst vice »
..nevím jestli se to tady smí..ale zkusím sem dát odkaz na jeden článek https://dmartisek.cz/Blog/2020/05/jak-maturita-degradovala-na-stredoveke-trivium/?fbclid=IwAR0jDYaehwvKF12jwVyB9mDQCCiYcIFJo2-aidybNg_hB-KYanvdq78HpLc
Jasněže smí, ale moc nevím, proč jsem si to měla přečíst? Žádná nová fakta to nepředkládá, jsou to jen další názory, v podstatě „matematika je nejlepší, dřív se to dělalo správně, dneska se to dělá blbě“ s nutnou urážkou dnešních maturantů na konci. Obsahově se to od Vašeho článku moc neliší.
Navíc je autor vysokoškolským učitelem matematiky 😀 Opravdu nezaujaté.
Taky Vám můžu najít hromadu názorových komentářů, které souhlasí se zrušením maturit z matematiky, ale nevím, k čemu by to bylo.
..ale já vás přece nenutím abyste to četla…ani netvrdím…že matematika je nejlepší…jestli si nepřejete..takhle si totiž mé názory..a nejen mé…. jak je vidět …vykládáte vy… a s tím já nic neudělám… snad jen to že sem nebudu dávat nic…
Děkuji, ano. Myslím, že ta čeština je perfektním argumentem pro to, že maturita z něčeho absolutně nic nedokládá. Z češtiny maturovali skoro všichni, ale v diskusích na internetu to není znát. A to platí jak pro generace z dob, kdy ,,byl svět ještě v pořádku,“ tak pro současné maturanty.
Děkuji za podporu! Ráda si přečtu, co si o tom myslíte Vy.
..nic ve zlém…ale víte… že v těchto dvou skoro holých větách..je ukryt drobný problém…???…děkujete za podporu a sdělujete..tomu kterému vám vyjádřil podporu..že ráda budete číst jeho další…tedy váš názor podporující ..příspěvky… tiše tím přiznáváte…že o nesouhlasné či polemizující příspěvky ..ráda číst nebudete…
… no a je to tu..perfektní cimrmanovský krok stranou… z debat o náplni matiky či chemie…tu budeme mít debatu o vlivu maturity na sloh…styl…a pravopis
Pane Nádvorníku, sice mě osočujete z toho, že si Vaše názory vykládám mylně, ale tady jste se argumentačního faulu dopustil spíš Vy. Vy říkáte, že když někomu děkuji za podporu a vybízím ho k napsání jeho názoru, přiznávám tím, že o nesouhlasné či polemizující příspěvky zájem nemám a nečtu je ráda. Tato implikace je chybná a skoro by se dalo říci, že tím utrpěla Vámi tak vyzdvihovaná logika. Na Vaše komentáře jsem reagovala mnohem více než na ty, které se mnou souhlasily, takže nemůžete říci, že nemám zájem o věcnou diskusi. Bohužel na moje argumenty nereagujete a na to, co… Číst vice »
..sorry jako…ale já jsem nikde nenapsal..že vy jste napsala..nebo řekla…že názory starších lidí jsou archiválie a vykopávky…
Děkuji, Adélko, za názor. Já jsem v tomto taková jakási nerozhodná. Ač vzděláním genový inženýr a povoláním učitelka angličtiny a věkem první ročník množin (=trojčlenku jsem se učila na praxi v Anglii v laborce molekulární biolologie při ředění roztoků), nějak si pořád myslím, že je matematika základ logického myšlení ve všech ostatních, tedy přírodních oborech (tedy i té biologie a chemie). Tak jako se teď pořád dohadujeme o (ne)uznávání genderu, přijde mi, že se čím dál tím dříve ve škole dělí děti (dobrovolně, protože to jaksi mají už od rodičů „maminka a tatínek jsme taky byli blbí na matiku, smiř… Číst vice »
Zdravím Dášo, podle mě je v této diskusi velkým problémem to, že každý mluví o sobě. Bohužel jsem do toho trochu zabředla i já. Pak se to smrskne na sérii osobních zkušeností a názorů na matematiku, které podle mě v celospolečenské diskusi mají pouze doplňkové místo. Neměli bychom si pokládat spíš takové otázky, jako: přispívá současná forma matematiky ke kultivaci logického a kritického myšlení? Jaké existují důvody k tomu, aby byla maturita z matematiky povinná? Zapomíná se na to, že než se lidé dostanou k maturitě, mají za sebou sérii vysvědčení, na kterých je i známka z matematiky. Pokud nejsou… Číst vice »
jen krátká reakce od terče na něhož byl ten šíp polemiky vystřelen… díky za něj… … možná už mi paměť tolik neslouží…ale i v době k níž cítím jistou nostalgii existovaly školy a obory kde matematika v osnovách nebyla…nebo nebyla maturitním předmětem… bylo pak na adeptovi vzdělání jaký ústav si pro své střední vzdělání zvolí…. když se vrátím ke svým vysokoškolským létům – já problémy s matematikou neměl…proto že (třeba i proto že ve čtrnácti jsme neměl úplně jasno co dál a uvědomoval jsem si to) jsem …také s ohledem na to že jsem na to znalostně měl …zvolil všeobecné… Číst vice »
Pane Nádvorníku, stále popisujete dobu svých studií, své zkušenosti a SVÉ potřeby. Zdá se mi, že jste nepochopil, že můj apel na povinnou maturitu z chemie byl nadsázkou. Vaše komentáře implikují, že kdo neodmaturuje z matematiky, není schopen logicky uvažovat, a kdo neodmaturuje z chemie, není schopnen si vydestilovat slivovici. Jedná se o velmi chatrné argumenty pro plošné zavedení povinných maturit z matematiky a chemie. K reakci na Vaši poznámku, že jste nepsal, že děcka jsou horší: ano, takhle jste to nenapsal. Zato jste napsal: „matematika je naukou tak zbytečnou a zatěžující hlavy budoucích ředitelů zeměkoule“, zrušení povinné maturity je… Číst vice »
..dovolím si lehce nesouhlasit… nadsázku jsem pochopil a i já jsem tak reagoval…nikde nenajdete.. že bych napsal ..že kdo neodmaturuje z matematiky není schopen logicky uvažovat… naopak se mne trochu dotklo..že můj komentář byl pochopen tak …že bych chtěl stávající generaci učitelů a studentů něco nařizovat…nejsem pedagog… ale motám se v praxi…a vidím praxi… je ..bohužel…v mnoha případech…nooo..jak to říct…??… řekněme ne zcela taková jakou bych od (třeba) od vysokoškolsky vzdělaných lidí čekal… …snažil jsem se to vše podat jako spíš apel…na uvědomění si…že určitá úroveň vzdělání prostě být uchována být musí… jinak jako společnost zdegenerujeme…pokud se to nepovedlo…pak se… Číst vice »
Jen poznamenám: “ Pěkné, Adélko“. Doplňovat Tvůj text netřeba.
Impérium vrací úder 😉. Ale jo, souhlas. Maturita z matematiky asi fakt není nutná pro každého. Ale to logické myšlení každý potřebuje. A nevím, jestli pouhá „řadová“ výuka matiky to zajistí. Souhlasím s tím, že mé děti jsou prostě jiné. Mám pro to plné pochopení. Takové ty nářky – my jsme za mlada byli pořád venku, to byly kontakty … ano to je pravda, ale díky internetu mají dnešní mladí těch kontaktů více než jsme mívali my, byť jiného druhu. Ale to je vývoj. Samozřejmě že ve svém věku budu mít nějaké starší myšlení, dnes nahlížené třeba jako zastaralé, nebo… Číst vice »
Souhlasím s Vámi: logické myšlení řadová výuka matematiky nezajistí. Nezajistí ho ani maturita.
Každopádně díky za kultivovaný názor.